Uczniowie Zespołu Szkół Nr 1 w Olkuszu realizują swoje pasje czytelnicze. Do tej pory wykonali już wiele projektów czytelniczych w ramach realizacji przez Technikum Nr 1 w Olkuszu - Zespół Szkół Nr 1 w Olkuszu Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025” na zakup nowości wydawniczych. Młodzież popularnego „Staszica” „wciela w życie” słowa Umberto Eco: „Kto czyta książki, żyje podwójnie”. Zaprezentujmy zatem kolejne projekty, które zostały zrealizowane przez uczniów Szkoły.
Zdjęci w GALERII.
Uczniowie klasy 4 e – wych. Elżbieta Gądek, wykonali projekt „Polecam Ci tę książkę…” , którego celem było poznanie nowości wydawniczych. Napisali RECENZJE na temat przeczytanych książek.
Klasa 3 Bp – wych. Anna Wadas, zorganizowała HAPPENING krzewiący czytelnictwo. Zaprezentowała hasło „Czytajmy dobre książki”, „wypuściła” kolorowe baloniki z hasłami dotyczącymi popularyzacji czytania dobrych książek.
Dewizę „Jestem cegiełką w mozaice świata bibliofili” przedstawiła klasa 2 e pod kierunkiem Pana Mariusza Grewendy, wykonując MOZAIKĘ SELFIE w konturze książki, która obrazuje przynależność uczniów Szkoły do świata bibliofili.
Uczniowie Szkoły mieli także okazję zaprezentować swoje talenty w zakresie komunikatywności. Uczestniczyli w wywiadach i debatach na temat wybranych książek. Pogłębili w ten sposób umiejętność zadawania pytań, wyrażania opinii, formułowania tez, argumentów, wnioskowania, motywowania i dyskusji. Zadawali szereg pytań (m. in. Jakie korzyści przynosi czytanie? Jakie kompetencje czytelnicze kształtuje czytanie określonych gatunków książek? Jak lepiej czytać – na głos czy w myślach?) i starali się udzielić odpowiedzi.
„Kto czyta, ten pyta i motywuje” - taką opinię wyrazili uczniowie z klas 2 c – wych. Pani Ewa Witkowska i 4 a – wych. Pani Wioleta Kulawik, przeprowadzając szereg WYWIADÓW na temat czytania książek, w tym swoich ulubionych pozycji książkowych. Rozmówcy promowali szczególnie książki historyczne, poświęcone historii Polski XX wieku.
„Dlaczego warto czytać?” – na to pytanie próbowały odpowiedzieć podczas zorganizowanych DEBAT, klasy: 4 a – wych. Pani Wioleta Kulawik oraz 4 Ep – wych. Pani Jadwiga Karcz wraz z gościnnie występującą uczennicą z klasy 1 d – wych. Pani Sylwia Zawada.
Klasy: 2 a i 4 Fp zrealizowały projekt „Zgadnij, z jakiej jestem książki?”, który polegał na zaprezentowaniu się w taki sposób, aby można było rozpoznać daną postać z książki.
PODSUMOWANIEM projektów było zamieszczenie ZŁOTYCH MYŚLI na temat przeczytanych książek w znajdującej się w bibliotece szkolnej ZŁOTEJ SKRZYNI, jakie przygotowali uczniowie klas: 4 Bp – wych. Pani Anna Pilch-Perlak i 4 f - wych. Pan Sławomir Haberka.
Reasumując, młodzież wykonała do tej pory 22 projekty czytelnicze. Uczniowie popularyzowali czytelnictwo wykorzystując swoje zdolności i umiejętności plastyczne, graficzne, malarskie, architektoniczne, medialne (filmiki, fotografie), aktorskie, organizacyjne, pisarskie, dyskursywne, dyskusyjne, promocyjne.
Projekty zostały zrealizowane pod kierunkiem Pani Iwony Rams.